Словник літературознавчих
термінів
(художніх засобів – тропів,
риторичних фігур)
А
Алегорія –зображення абстрактного поняття або явища через конкретний образ
( найчастіше присутня у байках, де в образах тварин
зображено позитивні та негативні риси людини « Лебідь, рак та щука», « Ведмежий
суд»; червоне – то любов, а чорне – то журба)
Анафора – єдинопочаток, повторення слів чи словосполучень на початку речень або
віршованих рядків:
Точно знаю –
тебе не кохаю,
Точно знаю, що
йду до мети.
Я лелекою в небо злітаю,
Хоч від тебе не можу піти.
Алюзія – натяк на якийсь відомий історичний, міфологічний факт або загалом
історико – культурний факт: нитка
Аріадни, сізіфова праця, прокрустове ложе, загибель Помпеї.
Асонанс - повторення голосних з метою створення художнього образу і підсилення
звучності тексту:
Моя любове! Я перед тобою.
Візьми мене в свої казкові сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
Не ошукай і крил не обітни!
Алітерація –повторення приголосних з метою створення художнього образу і
підсилення звучності тексту:
Не зірвуться слова, гартовані,
як криця,
І у руці перо не зміниться
на спис,
Бо ми лише жінки, у нас душа – криниця,
З якої ви п’єте. Змагайся і кріпись.
Антитеза – стилістична фігура, протиставлення різко протилежних понять: у мужички руки чорні – в пані рученька
тендітна; пан гуляв собі в палатах – у ярмі стогнали люди.
Агіографія - житія святих.( «Марія»
У. Самчука)
Акростих – вірш, написаний так, що початкові букви рядків, прочитані згори вниз,
утворюють слово або словосполучення, найчастіше – це ім’я автора чи адресата; віршовна загадка:
Сіяють очі, як маленькі іскри,
Очей прекрасніших не бачив ще ніхто.
Напевно, знають це усі давно.
Б
Бурлеск –жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається або тим,
що героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, грубо, зниженою мовою, або,
навпаки, тим, що про буденне говориться «високим штилем», піднесено:
Тоді Зевес кружляв сивуху
І оселедцем заїдав.
( « Енеїда» І. Котляревського)
Балада – ліро - епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Баладі властиві
невелика кількість персонажів, підкреслена узагальненість, відсутність
деталізації
( « Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси», «Тополя» Т.
Шевченка)
Білий вірш – неримований вірш.
Байка – невеликий, здебільшого віршований повчально – гумористичний чи
сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється в
образах тварин, рослин і речей. («Мірошник»
Л. Глібова).
В
Верлібр –вільний вірш, ритмічна єдність якого грунтується на відносній
синтаксичній завершеності рядків і на їх інтонаційній послідовності. Верлібр не
використовує рим, тому і не поділяється і на строфи.
Водевідь – невеличка п’са, комедія, якій притаманна
проста композиція, динамічний сюжет, дотепність («Москаль – чарівник»)
Г
Гіпербола –художнє перебільшення або укрупнення : мало який птах долетить до середини Дніпра; усе місто потонуло у ріках
сліз.
Градація -стилістичний прийом, що дозволяє відтворити вчинки, думки чи події в
розвитку: Прийшов, побачив, переміг (
Юлій Цезар)
Гротеск – художній образ, що базується на сполученні страхітливого, величного з
комічним: тьотя Мотя походжала, як
Наполеон перед боєм.
Гумор –змалювання
явищ в м’якій, жартівливій інтонації: Еней
був парубок моторний і хлопець, хоч куди козак.
Е
Епітет – художнє означення, яке образно визначає річ, людину чи дію,
підкреслюючи найхарактернішу чи вражаючу якість ( чи слід молодиці світити грішним волоссям проти Божого
сонця?)
Епіфора –зворотній анафорі прийом, повторення тих же слів (словосполучень) у
кінці речень чи віршованих рядків:
Теплота нашого серця – тобі,
Тарасе!
Щира любов наша – тобі,
Тарасе!
Еліпс –пропуск
слова, яке легко відтворити, воно ніби «підказується» контекстом
( схожий на неповне
речення): як захрестити себе й навкруги,
то [ тоді] чорт не приступить.
Елегія
– ліричний вірш, перейнятий настроєм суму.
Епіграма – невеличкий вірш, який висміює яку – небудь особу.
Епітафія –надгробний напис, часто у віршованій формі.
Етюд – заготовка
частин майбутнього твору мистецтва, виконаного з натури, невеличка художня
замальовка.
З
Звуконаслідування - імітація
звукових явищ добором слів з однорідним звуками:
Немов хто косою – черк!
А вдруге світліше – дзвінь!
І
Іронія – риторична фігура, за допомогою якої авторові легко натякнути на своє
ставлення до об’єкта, дати зрозуміти, що він критично
ставиться до зображуваної ним людини чи явища, хоча прямо цього не висловлює:
Колись були Орфеї, а
тепер корифеї.
А як же він став корифеєм, як
не був Орфеєм?
Сам
Орфей не був корифей.
Він навіть не бував у Спілці. ( Л.
Костенко)
Інверсія – незвичний, нехарактерний для певної національної мови порядок
розташування слів: пити за перемогу не
годиться завчасно, то прикмета погана!
( замість: не годиться пити за перемогу завчасно, то
погана прикмета)
Ілюзія
– обман почуттів, дещо уявне, нездійсненне, мрія.
Інвектива – різке обвинувачення:
Де зараз ви, кати мого народу?
Диктатори, королі, імператори….
К
Каламбур –це гра співзвучністю слів, яка має відтінок
комізму: Ноздрьов був певною мірою
людиною історичною. Жодне зібрання, де він бував, не обходилося без
історії.
Карикатура – змалювання чогось у жартівливій, перекрученій формі за принципом «кривого дзеркала».
Л
Літота – художнє зменшування : від Ніжина
до Києва рукою подати; о принесіть, як не надію, то крихту рідної землі.
М
Метафора – перенесення ознаки на подібну річ: чаша
терпіння, печать мовчання, у чужу душу не влізеш, серце плаче.
Метонімія – перенесення назви з одного предмета на інший за умови суміжності
значень ( вивчати Багряного- замість
вивчати творчість Багряного; тарілка
борщу – як посуд для їжі, так і міра їжі)
Мадригал – ліричний вірш жартівливого характеру.
Містерія –масова драматична вистава на сюжети релігійних легенд, яка здійснювалась
у святковий день на майдані («Великий
льох» Т. Шевченка)
Н
Новела –близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю
зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки.(«Новина» В. Стефаник)
О
Оксюморон (оксиморон)– художній засіб, що передбачає поєднання непоєднаного,
суміжне існування двох несумісних понять: сміються,
плачуть солов’ї; з журбою радість обнялася.
Ода – вірш
захопливого характеру на честь якоїсь особи або події.
Октава – восьмивірш; строфа з восьми рядків, шість із яких пов’язані перехресною римою, а два заключні – парною
римою.
П
Порівняння – зіставлення одного предмета з іншим на основі їх
спільної ознаки; своєрідний живопис словом, покликаний розбудити уяву слухача.
( Книги – морська глибина; дівчина,
як ягідка; ласкавий, немов сонечко)
Персоніфікація – прийом, за допомогою якого абстрактне явище набуває
рис живої особи: туга зійшла по Руській
землі; горизонт уже показався нам.
Перифраз –описовий зворот мовлення, що уживається для того, аби надати реченню
більшої виразності, уникнути повторення: нафта
– чорне золото; Іван і Марічка – карпатські Ромео і Джульєта; солдати –
муштровані люди.
Парадокс –це неочікуване судження, висновок, що різко розходиться із
загальноприйнятою думкою чи логікою попереднього тексту: я знаю лише те, що я нічого не знаю (Сократ); справа ясна, що справа темна.
Притча – невеличке оповідання, яке містить повчання в іносказальній, алегоричній
формі, яка є спорідненою з байкою. (Біблія
« Притча про сіяча», «Притча про блудного сина»)
Р
Риторичні звертання –звертання, що виражають емоційне ставлення автора до
чогось: тобі, Вітчизно, наші душі
й наші серця!
Риторичні питання –питання, відповідь на які вже закладено в самому
питанні, чи відповідь не потрібна. Вони передають роздуми автора: хіба ревуть воли, як ясла повні?
Рефрен – повторення якогось рядка або низки рядків у кінці строфи. Різновидом
рефрену є анфора та епіфора.
С
Символ –це багатозначна метафора: зоряне
небо – символ духовної висоти, рушник – символ життєвого шляху.
Синекдоха –різновид метонімії, перенесення значення з одного слова на інше на
основі кількісних відношень: частина замість цілого, ціле замість частини,
однина замість множини, множина замість однини: не заробив сьогодні ні копійки; не мав у роті й крихти; учень тепер вже
зовсім не той, що раніше.
Сарказм –зла й уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії.
Сонет –
чотирнадцятирядковий вірш, що складається з двох чотиривіршів й двох тривіршів.
Т
Тавтологія –повторення одних і тих же слів, або близьких за смислом чи звуковим
складом (диво – дивне; рано – вранці
новобранці…).
У
Уособлення –надання неживим речам або нелюдському життю людських рис, одушевлення
довколишнього світу: лисичка – сестричка;
ліс шумить, стогне; сонце усміхається.
Ф
Фейлетон – художньо – публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать
реальні факти. У фейлетоні прослідковується авторська позиція, оцінка
описуваного
Х
Художній паралелізм – один із видів повтору; композиційній прийом, який
підкреслює зв’язок декількох елементів художнього твору; аналогія
Ш
Шарж
– художній прийом, що м’яко змальовує окремі деталі особи, жорстоко не
висміюючи її.
Віршові розміри
Двоскладові стопи
Ямб –двоскладовий
віршований розмір з наголосом на другому складі.
Хорей -
двоскладовий віршований розмір з наголосом на першому складі.
Пирихій
– допоміжний двоскладовий віршований розмір, у якому обидві стопи ненаголошені.
Спондей
- допоміжний двоскладовий віршований розмір, у якому обидві стопи наголошені.
Трискладові стопи
Дактиль – трискладовий віршовий розмір з наголосом на першому складі.
Амфібрахій - трискладовий віршовий розмір з наголосом на другому (
середньому) складі.
Анапест - трискладовий віршовий розмір з наголосм на останньому(третьому)складі.
Риди римування
Кільцеве( оповите) римування: абба
Розливи вод виблискують, мов сталь, А
Лискуча сталь турецьких ятаганів, Б
І береги, розпалені і тьмяні, Б
Накрила неба голуба емаль.А
Перехресне римування : абаб
Мовчать над нами голубі хорали, А
У травах стежка свище, мов батіг. Б
О, скільки доль навіки розрубали А
Мечі прадавніх схрещених доріг! Б
Паралельне римування (суміжне або парне): аабб
В теплім місяці у травні А
Шепче вітер думи давні. А
В синім місяці у квітні Б
Думи
явора столітні. Б
Монорим – римування, при якому рядки закінчуються однаковими складами :аааа
Гарна сьогодні пора А
Нам принесе
всім добра. А
Та й до нашого двора А
Завітати
вам пора. А