🔍Інформаційна таблиця з української літератури
«На
допомогу учням, ЗНО 2021»
№ |
Автор |
Літератур-ний напрям |
Назва твору та жанр |
Образи |
Тема,
проблема, ідея |
|
|
1 |
Пісні Марусі Чурай |
|
Суспільно-побутова
пісня «Віють
вітри, віють буйні» (І. Котляревський використав її як вступну арію Наталки
Полтавки в однойменній опері) |
Дівчина, козак |
Любов
дівчини до козака (порівнює себе з
билинкою в полі, страждає в розлуці з «милим-чорнобривим») Козаччина |
|
|
Суспільно-побутова
пісня «Засвіт
встали козаченьки» |
Козак, мати, Марусенька |
Прощання козака, який вирушає на
війну, з
коханою та матір’ю (побудована як діалог між матір’ю та козаком, хлопець просить неньку
прийняти його Марусю як рідну доньку) Козаччина |
|
||||
2 |
Усна
народна творчість (фольклор) |
|
Історична
пісня «Ой
Морозе, Морозенку» |
Морозенко, мати, козаки, татари |
Боротьба українського народу
проти турецько-татарських завойовників (Монголо-татарська
навала, Савур-могила Тема: захоплення у полон та страти козацького ватажка, горя
Морозихи та всієї України. Ідея: возвеличення подвигу заради України) |
|
|
Історична
пісня «Чи
не той то хміль» Визвольна війна
проти ляхів |
Богдан Хмельницький, ляхи |
Визвольна війна українського
народу проти ляхів (поляків)
під проводом Хмельницького, битва під Жовтими Водами (у травні 1648р.) (Золотий Брід) |
|
||||
Дума «Дума
про Марусю Богуславку» Ліро-епос |
Маруся Богуславка, 700
козаків-невільників |
Визволення 700 українських бранців
Марусею Богуславкою із турецької неволі, які знаходилися 30 років у неволі. Структура думи: зачин («заплачка»),
основна частина, «славословіє»; виконується речитативом. |
|
||||
Балада «Ой
летіла стріла» Ліро-епос |
Мати, сестра, кохана перетворення на зозуль (метаморфоза) |
Сум за вбитим стрілою вдовиним
сином Композиція: експозиція: діалог про причину
смерті вдовиного сина; зав’язка:
приліт трьох рябеньких зозуль; кульмінація: оплакування матері,
сестри, миленької; смерть героя; розв’язка: смерть рідної
дитини, одвічна пам’ять про неї. |
|
||||
3 |
Нестор
Літописець чернець Києво-Печерської лаври |
Орнамента-лізм |
Літопис «Повість
минулих літ» |
Кий, Щек, Хорив,
сестра Либідь, княгиня Ольга |
Київська Русь Розповідь
про початок Київської держави, про перших князів,
оповідь про
помсту Ольги. |
|
|
4 |
Невідомий |
|
Героїчна
поема «Слово
про похід Ігорів» Центральний образ = земля Руська. Визначні епізоди:
віщування – затемнення сонця, сон
та «золоте слово» Святослава (Київ),
плач Ярославни (Путивль). |
Князі: Ігор, Святослав,
Всеволод; Ярославна; половці: Овлур, Гзак, Кончак. Боян віщий |
Зображення невдалого походу
новгород-сіверського князя Ігоря на половців 1185р. 1185 рік, Київська Русь (битва на річці
Каялі) |
|
|
5 |
Григорій Сковорода «мандрівний
філософ»: «Світ ловив мене, та
не спіймав», родоначальник літ.
байки |
Бароко |
Байка
в прозі «Бджола
та
Шершень» |
Бджола, Шершень |
Праця повинна стати природною потребою для кожного. Входить до збірки «Байки Харківські». Побудова байки: фабула (розповідь) + сила =
мораль. |
|
|
Ліричний
вірш (громадянська лірика) «Всякому
місту звичай і права» (соціальна сатира) |
Ліричний
герой |
Зображення
тогочасного життя. Засудження нечесного життя. Пісня №10 зі
збірки «Сад божественних
пісень», оспівує тих, «в кого совість -
як чистий кришталь». Перероблена пісня використана у
«Наталці-Полтавці». Дактиль |
|
||||
Ліричний
вірш (вірш-пісня) (громадянська
лірика) «De
libertate» («Про свободу» |
Ліричний
герой, Богдан Хмельницький Згадується «вольності отче Богдане-герою» |
Зображення волі як найбільшого багатства людини Дактиль |
|
||||
6 |
Іван
Петрович Котляревський зачинатель нової української
літератури |
Класицизм Сентимента-лізм |
Епічна,
травестійно-бурлескна поема «Енеїда» Рід – ліро-епос Чотиристопний ямб |
Еней – онук троянського царя;
троянці; боги; земні герої. Еней, батько Анхіз, мати Венера, син Іул; троянці Низ та Евріал; Зевс, Меркурій, Еол, Нептун, Юнона;
цариця-вдова Дідона, відьма Сивілла, цар Латин, дружина
Амата, донька Лавінія; цар рутульців Турн |
Мандри Енея від Трої до
латинської землі (мандри запорожців у пошуках місця для нової Січі). Глузливе
зображення панівного класу України ХVІІІ ст. Уславлення козаччини,
історичного минулого народу. «Енциклопедія народного побуту українців
XVIII ст.» Оригінальний твір,
хоч автор використав сюжет Вергілія, складається з 6-ти частин, написаний
народною мовою. |
|
|
Соціально-побутова драма «Наталка
Полтавка» (за автором, «опера малоросійська на дві дії») Рід – драма |
Наталка,
Петро, Терпелиха, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, Микола - далекий
родич Терпелихи |
Драма кохання бідної
дівчини, яка відстоює право на щастя. Піднесення моральних
якостей: вірності у коханні, щирості почуттів. Використано 22 пісні з метою передачі
характерів персонажів, починається піснею «Віють вітри». Село на Полтавщині |
|
||||
7 |
Василь Стефаник |
Експресіо-нізм |
Психологічна новела «Камінний
хрест» |
Іван
Дідух, його дружина Катерина, їхні сини, кум Михайло, селяни. |
Еміграція до Канади
галицьких селян на межі 19 та 20 ст.; єдність селянина з рідною землею. |
|
|
8 |
Тарас Григорович Шевченко Основополож-ник
нової української літератури романтизм |
|
|||||
Реалізм |
Соціально-побутова поема «Катерина» Присвята Василю Жуковському на пам’ять 22 апреля
1838 года Ліро-епічна |
Катерина, її батько й мати, офіцер-спокусник,
оповідач, старий сліпець-бандурист, Івась – син Катерини |
Трагічна доля
матері-покритки та дітей безбатченків. Гнівний
осуд панської розбещеності. Тематика
твору побутова, конфлікт
морально-етичний (+ романтичний), але з соціальними
елементами. |
|
|||
Сатирична
громадянсько-політична поема «Сон» Епіграф: «Дух истины, его же мир
может прияти, яко
не видит его, ниже знает его» Иоанна.
глава 14, стих 1 перший твір
політичної сатири, містерія |
Ліричний герой Цар, що перетворюється на жалюгідне кошеня,
цариця як засушений опеньок, «землячки», «цар волі» |
Зображення
страждань українського народу. Гнівне таврування кріпо-сницького суспільства. Самодержавство за
часи Миколи І: Україна, Сибір,Петербург (царський палац) Форма сну =
умовність, фантастичність. Вступ - філософські роздуми (« У всякого
своя доля…») Антитеза: рай – пекло. Гротеск - «сцена генерального мордобитія». Справжня причина арешту та заслання поета. |
|
||||
Поема «Кавказ» Епіграф: «Кто даст главе моей воду,И очесем моим источник слез, И
плачуся и день й нощь о поб иенных...» Присвята Якову де Бальмену Сатирична поема |
Прометей, Ісус Христос |
Зображення
загарбницької політики російського самодержавства, війни царизму на Кавказі. («Борітеся – поборете!») Включено міф про Прометея. |
|
||||
Послання «І мертвим, і живим, і
ненародженим…» Епіграф: «Аще кто речет, яко люблю бога, а брата своего ненавидит, ложь
єсть» |
Ліричний герой |
Стан українства (еліти) як морально деградованого
суспільства, що зневажає свій народ.
Заклик до соціального примирення заради відродження нації Афоризми: «В своїй хаті своя
й правда, і сила, і воля», «Якби ви
вчились так, як треба, То й мудрість би була своя», «Учітеся, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь». |
|
||||
Ліричний вірш «Заповіт» Громадянська лірика монолог |
Ліричний герой |
Предсмертна воля Входить до збірки «Три літа» Ідея: заклик до повалення
експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства. Хорей |
|
||||
9 |
Пантелеймон Олександро-вич Куліш |
Романтизм |
Перший
історичний роман-хроніка «Чорна
рада» зображення соціальних суперечностей під час історичних подій у
Ніжині доби Руїни (боротьба за гетьманування на Лівобережній Україні між
Тетерею, Сомком, Брюховецьким) |
Сомко, Васюта, Іван Шрам, Петро Шрам, Леся, Брюховецький, Кирило
Тур, Черевань, Гвинтовка Яким Сомко, Павло Тетеря, І.Брюховецький; полковник-священник Шрам, Пугач, Божий чоловік |
1663 рік, Ніжин Зображення соціальних
суперечностей в Україні після визвольної війни. Звеличення самобутності
духовного життя нашої нації. Боротьба за гетьма-нування. Доба Руїни. Історична основа – літопис Самовидця. Наскрізний символ
дороги-подорожі: місто Паволоч – хутір Хмарище – Київ –
Ніжин. 2 сюжетні лінії: історична + любовна |
|
|
10 |
Іван Нечуй-Левицький (Справжнє
прізвище - Левицький) |
Реалізм |
Соціально-побутова
повість «Кайдашева
сім’я» сатирична повість, повість-хроніка |
Мотря,
Мелашка, Карпо, Лаврін, Омелько Кайдаш, Маруся Кайдашиха, баба Параска, баба Палажка |
Після реформи 1861
року, село Семигори Зображення
картин дрібновласницького побуту на селі в ХІХ ст. на прикладі однієї родини. |
|
|
11 |
Панас Мирний І.Білик (Справжнє прізвище - Панас Якович Рудченко) |
Реалізм |
Соціально-психологічний
роман «Хіба
ревуть воли , як ясла повні?» монументальна селянська епопея |
Чіпка
Варениченко, друг Грицько Чупруненко, Галя(«польова царівна»),
Христя – дружина
Грицька, баба Оришка, мати Мотря
Жуківна, Максим Гудзь, Явдошка,
пани Польські, друзі Чіпки – Лушня, Матня, Пацюк |
Село Піски Зображення
майже столітньої історії села Піски, долі правдошукача-бунтаря Чіпки. Найблагородніші
пориви шукача правди перекреслюються злочином. «Пропаща сила». Історія написання: нарис «Подорож із
Полтави до Гадячого», повість «Чіпка»,
перша назва роману - «Пропаща сила» ( прототип - розбійник Гнидка). Tвip складається з 4-х частин i 30-ти
розділів. Немає хронологічної послідовності |
|
|
12 |
Іван Карпенко-Карий Театр корифеїв (Справжнє прізвище - Іван Тобілевич) |
Реалізм |
Трагікомедія «Мартин
Боруля» Рід – драма Тема: дворянство як міф про краще життя. |
Мартин
Боруля, жінка Параска, двоє дітей – дочка Марися та син Степан, наймити - Омелько
і Трохим, шляхтич Гуляницький, реєстратор Націєвський, повірений Трандалєв |
Життя
української родини в умовах зміни світоглядних орієнтирів. Бажання Борулі
домогтися визнання дворянського походже-ння. Чиновництво постає як
паразитичне явище. Сюжет = дійсні факти з життя родини Тобілевичів
(прототип – батько). |
|
|
13 |
Іван
Якович Франко Каменяр |
Модернізм: Неороман-тизм |
Філософська
поема «Мойсей» |
Ліричний
герой, Мойсей, Єгошуа, Єгова, єврейський народ, Датан, Авірон, демон пустелі
Азазель |
Зображення «смерті Мойсея
як пророка, не признаного своїм народом» Написано під впливом статуї Мікеланджело,
яку автор бачив в Італії. (Пролог «Народе мій замучений,
розбитий, мов паралітик той на роздоріжжі» - філософські роздуми про долю українського народу.)
|
|
|
Історична
повість «Захар Беркут» |
Старійшина
громади Захар Беркут, його син Максим; боярин Тугар Вовк, його донька
Мирослава; Бурунда-бегадир. |
Зображення боротьби
карпатської громади проти нашестя монголів 1241 року. Село Тухля |
|
||||
Ліричний
вірш «Чого являєшся мені у сні?» Інтимна лірика |
Ліричний
герой, його кохана |
Нерозділене кохання Входить до збірки «Зів’яле листя» Чотиристопний ямб |
|
||||
14 |
Михайло Коцюбин-ський великий
Сонцепокло-нник |
Імпресіонізм |
Новела «Іntermezzo» (перепочинок, пауза) Присвячується Кононівським полям Новела автобіографічна |
Ліричний герой,Зозуля, Ниви у
червні, Залізна рука города, Моя утома, Три білі вівчарки, Сонце, Жайворонок,
Людське горе |
Відпочинок митця на лоні
природи. Служіння народові. Після подій
1905-1907 р. Тема: перебування
ліричного героя на відпочинку. Ідея: ствердження
необхідності повноцінного служіння митця народові, Кульмінація – зустріч героя з
селянином. Символи: білі
мішки - повішені люди, зозуля
- надія на життя, три вівчарки - дворянство,
жандармерія i селянство, жайворонок
- натхнення, ніч - краса,
присутність Бога, залізна рука города
- залізниця. |
|
|
Повість
«Тіні забутих предків» Психологічна, ліро-філософська повість |
Іван
Палійчук, Марічка Гутенюк,
Палагна, Юра (мольфар), Щезник, нявка, Чугайстер.
|
Стосунки людини і
природи, життя гуцулів у чарівному світі гір. Карпати,річка
Черемош (змалювання
українських Ромео і Джульєтти, сили їхнього кохання) |
|
||||
15 |
Ольга
Кобилянська |
Модернізм |
Новела (музична новела) «Valse Mélancolique» |
Майбутня вчителька Марта,
художниця Ганна, піаністка Софія. |
Мистецтво
та його вплив на людину; возвеличення незалежності й самодостатності жінки –
творчої особистості. |
|
|
16 |
Леся
Українка Дочка Прометея (Справжнє прізвище - Лариса Петрівна Косач) |
Неороман-тизм |
Драма-феєрія «Лісова пісня» |
Мавка, Лукаш, мати, Килина, Дядько Лев,
міфологічні істоти Лісовик, Перелесник,
Потерчата, Злидні, Той, хто греблі рве, Той, хто в скалі сидить, Доля, Куць |
Зображення
світу природи і світу людини в їх суперечностях
і взаємопроникненні. Обстоювання краси кохання. Роздвоєність особистості. Провесна – літо – осінь - зима, Волинь |
|
|
Ліричний вірш (філософська
лірика) «Contra spem spero» |
Лірична героїня |
Роль
митця в суспільстві. Вираження мистецького кредо поетеси. |
|
|
|||
17 |
Олександр Олесь емігрант (Справжнє прізвище - Олександр Кандиба) |
Модернізм:
символізм |
Романс
(інтимна лірика) «Чари
ночі» |
Ліричний герой |
Швидкоплинність
людського життя, момент кохання. Гімн коханню, молодості і краси. Ямб |
|
|
Ліричний
вірш (громадянська лірик) «О слово рідне! Орле скутий» |
Ліричний герой |
Роль
рідного слова в житті суспільства. Ямб |
|
||||
18 |
Микола Вороний представник «Розстріля-ного відродження» |
Модернізм: символізм |
Ліричний
вірш (пейзажна лірика) «Блакитна панна» |
Ліричний герой – митець, Блакитна
Панна - весна |
Прекрасний
жіночий образ-весна, який постає блакитною панною лине над землею. Гармонія
природи і мистецтва Весна Автор використовує біблійну урочисту лексику, метафори,
мистецькі терміни. Хорей |
|
|
19 |
Павло Григорович Тичина кларнетизм (збірка «Сонячні кларнети») |
Символізм |
Ліричний
вірш (
інтимна лірика) «Ви
знаєте, як липа шелестить» елегія |
Ліричний герой |
Зображення почуття кохання, ніжне і високе. Ідея:
уславлення гармонії, передчуття щастя. Паралелізм картин природи i людських переживань. Ямб |
|
|
|
Ліричний
вірш (інтимна лірика) «О
панно Інно, панно Інно» |
Ліричний герой |
Про
почуття роздвоєності у коханні. Туга за втраченим. Присвячується коханій дівчині – сестрі Інни Ямб |
|
|||
Вірш-реквієм
(громадянська лірика) «Пам’яті тридцяти» |
Ліричний герой |
Зображення
взірця саможертовності молодих патріотів заради Батьківщини Історична основа - бій під Крутами 29
січня 1918 року, загибель юних патріотів-українців у
боротьбі за
вільну Україну проти російської більшовицької навали. Поет тужить, страждає, оплакує борців за волю, пророкує:
«По кривавій по дорозі Нам іти у світ!» Це означає, що щастя не буде,
на крові його не збудуєш. І вибрана дорога — приречена на невдачу, загибель.
Пророцтво поета є провідною думкою твору. Хорей |
|
||||
20 |
Максим
Рильський |
Неокласи-цизм |
Сонет
(філософська, інтимна лірика) «У теплі
дні збирання винограду…» |
Ліричний герой |
Гімн
життю та молодості. |
|
|
22 |
Юрій
Яновський |
Модернізм, неоромантизм |
Мариністичний роман
(автобіографічний) «Майстер корабля» |
То-Ма-Кі,
Режисер Сев, матрос Богдан, Професор, Тайах, Директор,хазяїн трамбака. |
Море
й кіномистецтво; розкриття ролі мистецтва, що окрилює людину, робить її
безсмертною. |
|
|
23 |
Микола Хвильовий ВАПЛІТЕ, започаткував літ. дискусію
1925-28р., представник «Розстріля-ного відродження» (Справжнє прізвище – Фітільов) |
Модернізм: експресіонізм
з ознаками імпресіонізму |
Новела «Я
(Романтика)» Цвіту яблуні присвячується, твору М. Коцюбинського |
Чорний трибунал: «Я»
- чекіст, Андрюша, дегенерат, доктор Тагабат, мати «Я». Я – чекіст, главковерх «чорного трибуналу», мати Марія,
інсургенти, версальці |
Змалювання
моральних та ідеологічних пошуків
головного героя під час революційних подій в Україні. Роздвоєність
особистості. Після революції 1917
року Ідея: засудження
фанатизму, що призводить до деградації особистості. Починається з прологу «З далекого
туману». Символ «загірної комуни». |
|
|
24 |
Володимир Сосюра |
|
Ліричний
вірш (громадянська лірика) «Любіть Україну!» |
Ліричний герой, дівчина, юнак |
Любов
до рідної України. Усвідомлення поняття «Україна» для кожного українця. Поезія була заборонена Сталіним, а написана у
1944 році на честь визволення України від фашистів . Батьківщина = «неопалима купина» - символ безсмертя.
Амфібрахій |
|
|
25 |
Валер’ян Підмогильний представник
«Розстріля-ного відродження» інтелектуальна проза |
Модернізм: неореалізм |
Урбаністичний
роман «Місто» Епіграфи: «Шість прикмет має
людина: трьома подібна вона на тварину, а « Як можна бути вільним, Евкріте, коли ти
маєш тіло?» А. Франс Перший модерний
урбаністичний, маргінальний роман |
Степан
Радченко, Надійка,
«мусінька» Тамара Василівна, її син Максим та чоловік Гнідий, Зоська, Рита,
Левко, Світозаров, Вигорський |
Сільський хлопець хоче підкорити
місто, прагне змінити себе і світ. Київ Тема: зображення соціального, морального, творчого розвитку
головного персонажа, його прагнення підкорити місто. Ідея: реалістична картина зміни характеру людини, яка підкорює
місто. Прототипи:Вигорський – Є.Плужник,
критик – М.Зеров. |
|
|
26 |
Остап
Вишня започаткував жанр усмішки (Справжнє прізвище - Павло Губенко) |
Модернізм: неореалізм |
Гумореска
«Моя автобіографія» гумористичне оповідання |
Оповідач,
батько, мати, 17 дітей, вчитель |
Життя автора та
формування його характеру Тавтологія в назві |
|
|
Усмішка
«Сом» (Збірка «Мисливські усмішки») |
Оповідач;
дід Панько; пан;Христя; рибалка, письменник |
Розповідь про сома, що
жив у річці Оскіл і міг з’їсти
гусака, гімалайського ведмедя. «Синтез народного
анекдоту і пейзажної лірики» |
|
||||
27 |
Микола
Куліш представник «Розстріляного відродження» |
|
Сатирична
комедія «Мина
Мазайло» за автором, «філологічний водевіль» Рід – драма Зразок політичної комедії "дискусійного" жанру |
Мина
Мазайло, дружина Килина
(Мазайлиха), Уля (подруга Рини),Мокій, Рина, тьотя Мотя - Мотрона Розторгуєва із Курська , дядько
Тарас, комсомольці: Тертика, Губа,
Аренський |
Зображення процесу
українізації в Україні у 20-х р. ХХ ст. 20-ті роки ХХ століття, Харків Лесь Курбас поставив
на сцені театру «Березіль». |
|
|
28 |
Богдан-Ігор
Антонич |
Модернізм: символізм |
Ліричний
вірш (філософська лірика) «Різдво» |
Бог,
Марія, лемки Лемківщина – батьківщина автора, в основі – народні обряди,
традиції. |
Зображує таїнство
народження Христа і дійство переносить на Лемківщину. Село Дукля на Лемківщині |
|
|
|
|||||||
29 |
Олександр Довженко започаткував жанр
кінооповіда-ння |
Реалізм з елементами неороман-тизму |
|
|
|
|
|
Кіноповість «Зачарована Десна» автобіографічна |
Малий Сашко, дід, батько, мати. Два ліричні герої – Сашко і Олександр
Довженко, мати Одарка Єрмолаївна, батько Петро Семенович, прабаба Марусина, дід Семен, дід Захарко, Самійло-косар |
Зображення
дитинства митця та формування характеру Село Сосниця Ідея: гімн землі та людям, утвердження народної моралі.
Причина написання - «довга розлука з землею
батьків» i бажання «усвідомити свою природу на ранній досвітній зopi коло
самих її первісних джерел». Афоризми:
«Любіть землю! Любіть працю на землі!», «Вміти бачити щастя навіть в буденних
калюжах на життєвих дорогах». |
|
||||
30 |
Андрій Малишко Поет-пісняр |
|
Ліричний вірш (інтимна лірика) «Пісня про рушник» (покладено на музику П.Майбороди) |
Ліричний герой – син, мати |
Рушник,
вишитий і подарований матір’ю синові на долю. Звеличення материнської любові Форма монологу. Символ рушник = доля, життєвий шлях. Анапест |
|
|
31 |
Василь
Симоненко Шістдесятник |
|
Ліричний вірш (філософська
лірика) «Ти знаєш, що ти – людина?» |
Ліричний герой |
Роздуми
поета про швидкоплинність людського життя, протягом якого вона повинна
встигнути зробити багато справ Ямб Проблематика: людина
і суспільство (призначення людини на землі); індивідуальність кожної людини; швидкоплинність
часу і життя. |
|
|
Ліричний вірш (громадянська
лірика) «Задивляюсь у твої зіниці» Монолог ліричного
героя, зверненого до матері-України
Патріотична лірика |
Ліричний герой, мати-Україна |
Звеличення
рідної землі, її історії Тема: роздуми над долею рідної землі, її історії;
розкриття щирих синівських почуттів поета до своєї Батьківщини. Хорей |
|
||||
32 |
Олесь
Гончар (Олександр
Біличенко) |
Неоромантизм |
Новела
«Модри Камень» |
Радянський
солдат, його товариш Ілля, Тереза, її мати |
Несподіване кохання з
першого погляду; утвердження сили любові та життя. |
|
|
33 |
Григір
Тютюнник Шістдесятник |
Модернізм: неореалізм |
Новела
«Три зозулі з поклоном» Любові всевишній присвячується Новела автобіографічна |
Марфа
Яркова, Соня, Михайло, син. |
Складність людських
стосунків, кохання, любовний трикутник Тема: автобіографічні спогади автора про заслання
батька Михайла. Назва
= відпусти, залиш мене, покинь. |
|
|
34 |
Василь Стус Поет, дисидент |
Модернізм:
неоромантизм символізм |
Вірш-медитація (філософська,
релігійна лірика) «Господи, гніву пречистого…» |
Ліричний
герой |
Утвердження сили
людського духу. |
|
|
|
|
|
|
||||
35 |
Іван
Драч Шістдесятник = неомодерн = |
|
Балада
«Балада про соняшник» |
Соняшник
(майбутній митець), сонце (поезія) |
Народження людини-творця,
людини-поета Ідея: талант бачити красу в повсякденні. Композиція: притча +
роз'яснення. Сонце – символ поезії, в основі – метафора,
уособлення, алегорія. Верлібр |
|
|
36 |
Ліна Костенко Шістдесятник |
Модернізм: неороман-тизм |
Історичний
роман у віршах «Маруся
Чурай» |
Маруся, Гриць, Галя Вишняківна. (Маруся Чурай, Грицько Бобренко, Галя Вишняківна, полковий обозний Іван Іскра, полтавський полковник Мартин Пушкар, козак Лесько Черкес,
суддя Семен Горбань, мандрівний дяк) |
Зображення
нещасливого кохання Марусі та Грицька в поєднанні з картиною життя України
ХVІІ ст.. Улітку 1658 року, Полтава(+ подорож до
Києва) Ідея: незнищеність українського народу,
піднесення особистої відповідальності за долю Вітчизни, вірності собі та
коханому, ролі митця в суспільстві. Композиція: міні-пролог, 9
розділів із символічними назвами.
Прийом ретроспекції: спочатку - подія, а
потім розповідь про те, що їй передувало. |
|
|
Ліричний
вірш (філософська лірика) «Страшні слова, коли вони мовчать» |
|
Значення
слова в житті людини, сутність поетичного мистецтва Ямб |
|
||||
|
|
|
|
||||
37 |
Євген
Маланюк |
Модернізм: символізм |
Ліричний вірш (громадянська
лірика) «Уривок з поеми» |
Ліричний
герой |
Оптимістична
віра у свій народ та його світле майбутнє. |
|
|
38 |
Іван Багряний МУР, емігрант (Справжнє прізвище - Іван Лозов’ягін) |
Модернізм: неореалізм, неороман-тизм |
Пригодницький
роман «Тигролови» (перша назва «Звіролови») Автобіографічний |
Сім’я Сірків:
Григорій, Наталка та батьки. Медвин, Григорій Многогрішний. |
Зображення
трагічної долі людини в тоталітарному режимі. Протест проти порушення
людських прав. Часи Сталінських репресій, Зелений Клин Експозиція – 2 світи = символи
поїзди-дракони. Лейтмотив
Григорія - «Краще вмерти біжучи, ніж жити гниючи».
Афоризм: «Щасливі завжди мають щастя». |
|
|
39 |
Сучасний
літ. процес. Постмодернізм |
|
|
|
Визначальні
риси: • культ незалежної
особистості; • потяг до архаїки, міфу; • прагнення
поєднати, взаємодоповнити істини людей, націй, культур, релігій, філософій; • бачення повсякденного
реального життя як театру абсурду, апокаліптичного карнавалу; • використання підкреслено
ігрового стилю; • химерне переплетення
різних стилів оповіді; • суміш багатьох традиційних
жанрових різновидів; • сюжети творів — натяки на
відомі сюжети літератури попередніх епох; • присутній образ оповідача;
• іронічність та пародійність.
Представники:
Ю. Андрухович, О. Ірванець, Ю. Іздрик,
Т. Прохасько, О. Ульяненко, С. Процюк, В. Медвідь, О. Забужко… Літературні угрупування: «Бу-Ба-Бу» (Бурлеск, Балаган,
Буфонада) - Юрій Андрухович, Віктор Неборак, Олександр Ірванець; «Нова дегенерація»
- Іван Андрусяк, Іван Ципердюк, Степан Процюк; «Пропала грамота»
- Віктор Недоступ, Семен Либонь, Юрко Позаяк, «ЛуГоСад»
- Іван Лучук, Назар Гончар, Роман Садловський; «Червона фіра» - Сергій
Жадан, Ростислав Мельників, Іван Пилипчук… |
|
|